Leren en verbeteren
Vakmanschap Verhalenvakmanschap verhalen als basis voor gezamenlijk ontwikkelen
Waarderen
Ze worden ‘werkvloer’, ‘personeel’ of ‘human resources’ genoemd, maar ze hebben net als jij en ik een stem die gehoord wil worden. Een verhaal dat de moeite waard is om naar te luisteren. Weet jij wie ze zijn, wat ze kunnen, wat hen bezighoudt, waar ze van dromen? Hoe zou het zijn als we gaan herwaarderen wat we vanzelfsprekend zijn gaan vinden? Hoe zou het zijn als we echt de tijd nemen voor wat gezegd wil worden? Om te worden verrast door eerlijk en ongepolijst vertellen hoe het is en hoe het misschien beter kan?
Versterken
We willen allemaal erkend en gezien worden. Voldoening, begrip en waardering ervaren. Laten we er een goede gewoonte van maken om echte gesprekken te voeren. Om te luisteren naar wat mensen te vertellen hebben. Samen weten we meer, creëren we bredere perspectieven en bouwen we aan duurzame oplossingen voor de uitdagingen van morgen. Verhalen van vakmanschap laten zien wat je in huis hebt en wie het waarmaken. Verhalen van je cliënten, opdrachtgevers en partners laten zien hoe jullie vakmanschap waarde toevoegt.
Waarom vakmanschap verhalen?
- Zichtbaar maken van (gedeelde) trots
- Zichtbaar maken van kennis en kwaliteiten van vakmensen
- Een stem geven aan vakmensen, die vaak niet worden betrokken bij management- en beleidsvraagstukken
- Relaties laten zien dat de kwaliteit van producten en diensten stoelt op de kwaliteit van mensen
- Illustreren van goed werkgeverschap en je aantrekkelijkheid als werkgever
- Versterken van medewerker betrokkenheid
Uitvoering op basis van eigen wensen
In een intake gesprek inventariseren we de organisatiecultuur, de doelstellingen en gewenste accenten. Op basis van deze bevindingen stellen we gerichte narratieve vragen op voor de waarderende gesprekken met medewerkers en externe belanghebbenden. We bepalen wie we gaan spreken en maken een planning voor het maken van fotoportretten. Afhankelijk van de gewenste uitvoering, kiezen we voor audio- of video opnamen van de gesprekken. De verhalen kunnen worden uitgewerkt naar een podcastserie, videoportretten, een magazine, een online publicatie of naar een maatwerk boekje, dat kan worden uitgereikt aan medewerkers en klanten. Tijdens en na het verhaaltraject kan worden gezorgd voor aansprekende beleving en ondersteunende publiciteit.